piątek, 9 października 2009

Champix nie taki zły

Właśnie przeczytałem o najnowszych badaniach Brytyjczyków nad działaniami niepożądanymi Champixu. Jak już pisałem wcześniej pojawiły się zarzuty (głównie w Kanadzie, USA i Wlk. Brytanii) jakoby Champix wywoływał depresję, myśli samobójcze czy też samobójstwa i wypadki drogowe. Doszło do tego, że w USA na opakowaniach Chantixu nakazano drukowania wielkimi literami specjalnych ostrzeżeń na wzór tych drukowanych na opakowaniach papierosów, ostatecznie nie wiem czy zostało to zrealizowane. Te doniesienia nie były dla mnie zaskakujące. To przecież nic dziwnego, że depresja występuje u osób odstawiających silnie uzależniającą substancję. Taki objaw wystąpiłby niezależnie od tego jakiego leku ktoś używa. Być może większa liczba osób (w porównaniu do innych leków) zgłaszała takie objawy, ale pewnie wynika to z większej skuteczności Champixu w porównaniu do innych leków pomagających rzucić palenie  (np. Zybanu zawierającego bupropion) i więcej osób nie paliło - jak na ironię - mając objawy w postaci depresji. 

W końcu ktoś zabrał się za naukowe sprawdzenie tych działań ubocznych. Na Uniwersytecie w Bristolu grupa naukowców przestudiowała historię 80,660 pacjentów, którym przepisano lek łagodzący objawy odstawienia nikotyny (Champix, Zyban, plastry nikotynowe) i nie znaleziono powiązania pomiędzy zażywaniem warenikliny z samookaleczeniem, depresją czy myślami samobójczymi. Badacze zwracają jednak uwagę, że powiązanie z samobójstwami powinno być sprawdzone w innej bazie danych medycznych. Badania zostały sfinansowane przez Britain Medicines and Health Regulatory Agency, a ich wyniki opublikowane w British Medical Journal.

Więcej info:
Pisali o tym:

2 komentarze:

  1. 180 DNI TEMU RZUCIŁEM PALENIE DZIĘKI CHAMPIX-OWI I W ZASADZIE CAŁA KURACJA TRWAŁA DLA MNIE 30 DNI,TYLKO ŻE POTEM A TRWA TO DO DZISIAJ JUŻ NIE JESTEM TAKIM CZŁOWIEKIEM JAK PRZEDTEM.MUSIAŁEM ZREZYGNOWAĆ Z PRACY,BO NIE POTRAFIŁEM WYKONYWAĆ WIELU CZYNNOŚCI,KTÓRE 30 DNI WCZEŚNIEJ NIE BYŁY DLA MNIE PROBLEMEM.BRAŁEM WIĘC CHAMPIX I PROBLEMY ZNIKAŁY.NIE CHCIAŁEM TAK ŻYĆ.ODSTAWIŁEM TEN LEK I POSZEDŁEM DO PSYCHIATRY.BIORĘ JUŻ 3 Z KOLEI ANTYDEPRESANT I NADAL JESTEM W DOŁKU.JEŻELI TEN OBECNY LEK NIE ZADZIAŁA POZOSTANIE MI CHAMPIX ALBO PALENIE.JAK KTOŚ ZNA INNE WYJŚCIE PROSZĘ O E-MAIL hontren@gazeta.pl
    WOJTEK60

    OdpowiedzUsuń
  2. Hehe mam podobny problem.
    Od jakiesgos czasu prowadze swoj blog odnosnie palenia http://palenie-stop.pl i rowniez jest poswiecony lekowi champix.

    OdpowiedzUsuń